Математика
2019-2020 н.р. Головатюк Г.М.
Відкритий урок з математики у 3 класі.
Тема: Знаходження числа за його частиною. Складені задачі на знаходження числа за значенням його частини.
Мета: Закріпити знання учнів про знаходження частини від числа та числа за його частиною, уміння розвʼязувати складені задачі на знаходження числа за значенням його частини. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, увагу. Виховувати інтерес до предмета, бережливее ставлення до природи.
Матеріал до уроку: назви зупинок, предметні малюнки, смужки паперу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок сигнал нам дав –
Працювати час настав.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Здавна люди називають математику царицею наук, адже вона вивчає числа, властивості чисел, дії над ними. Важко обійтись сьогодні без математики. Всім – і дорослим, і дітям – потрібна вона в повсякденному житті. Ось чому так важливо добре її знати.
- Діти, ми вирушаємо у подорож (уявну подорож) математичною країною. Під час подорожі цією країною ми будемо зупинятись і виконувати різні завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Зупинка «Згадай».
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Скільки година має хвилин? Хвилина секунд? Доба годин? Рік місяців? Тиждень днів?
Міри довжини, маси, вартості.
- Як називається число під рискою дробу? Над рискою дробу?
- Що означає знаменник дробу?
- Що означає чисельник дробу?
- Як знайти частину від числа?
- Як знайти число за його частиною?
2) Повідомлення теми і завдань уроку.
3) Каліграфічна хвилинка.
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
Зупинка «Подумай». №1031.
Зупинка «Спортивна». Фізкультхвилинка.
Зупинка «Розвʼяжи».
Задача № 1034, №1035, №1036.
Зупинка «Ігрова».
Гра «Чи знаєш ти свій клас».
Зупинка «Визнач».
Робота в парі. Визначити довжину кожної смужки за її частиною.
Зупинка «Кмітлива». Задачі – жарти.
1. Що важче: 1 кг борошна чи 1 кг заліза? (Однаково)
2. Троє коней пробігли 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (15 км)
3. У сімʼї 3 сини, кожен з них має сестру. Скільки дітей у сімʼї? (4).
4. Миколка взяв 3 монети. Якими могли бути ці монети, якщо він узяв 20к.? 65к.? (10к., 5., 5к.); (50 к., 10к., 5к.)
Зупинка «Цікава» (най-най-най)
Найвище дерево: модрина європейська, 54м.
Найнижче дерево: верба туполиста, 12-15 см. Росте в Карпатах.
Найстаріше дерево: дуб, 1320 років, росте в Рівненській області.
Найбільший серед птахів: гриф чорний, маса 12 кг, довжина крил 8-9 метрів.
Найвищий птах: журавель сірий, висота 120 см, маса 7 кг.
Найважчий птах: дрохва, маса до 20 кг.
Найдовший дзьоб має: лелека – 19 см.
Найменша, найдрібніша пташка України: корольок, нагадує синичку, важить 5-7г.
Усе, що у природи є,
Любити треба й поважати.
Птахів, тварин, рослин – усе!
Без них не можна існувати.
Я заклинаю вас до бережливого ставлення до природи.
Зупинка «Кінцева».
1. Вправа «Незакінчене речення».
Ми на уроці вчились….
Я на уроці дізнався нове …
Я зустрівся з труднощами…
Мені було цікаво…
Щоб знайти частину від числа, треба …
Щоб знайти число за його частиною, треба.
2. Підсумок уроку.
Оцінення дитячих відповідей.
3. Домашнє завдання.
с.158, №1038, № 1039.
Мируха В.В.
Тема: Розв’язування прикладів і задач. Повторення і узагальнення.
Мета: Формувати вміння учнів ділити і множити багатоцифрові числа на одноцифрові та двоцифрові, застосовувати прийоми обчислень. Вправляти у розв’язуванні задач вивчених видів, обґрунтовувати вибір арифметичної дії для розв’язування задач. Удосконалювати вміння розв’язувати задачі різними способами. Поглибити знання учнів про підводний світ. Розвивати увагу, пам’ять, мислення учнів. Виховувати бажання берегти природу.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, ілюстрації підводних мешканців, підручник « Математика. 4 клас» М. Богдановича, коротка умова задачі.
Тип уроку: урок повторення і узагальнення знань.
Форма проведення: урок – підводна подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. До якого уроку ви приготувалися ? Чи подобається вам цей урок ? Чому ?
Математика – наука
Дуже точна й правильна.
Добре той її вивчає,
Хто розум і увагу проявляє.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Уроки бувають сумними і веселими, цікавими та не дуже, творчими і звичайними.
Я дуже хочу, щоб ми сьогодні провели цікавий, змістовний, творчий урок.
А для цього потрібно дотримуватися певних правил. Запам’ятайте їх.
1. Правило « піднятої руки».
2. Активно і творчо працювати.
3. Уважно слухати вчителя і товаришів.
4. Працювати дружно.
Девіз уроку
Працювати активно,
Творчо й старанно,
Щоб жодну хвилину
Не втратити марно.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Діти, погляньте на дошку! Що ви там бачите? ( Зображення підводних глибин)
- Кого тут бракує? ( Жителів глибин)
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок, а урок – подорож у підводне царство.
Чим більше ми виконаємо математичних завдань,тим з більшою кількістю жителів підводного світу познайомимося. А працюватимемо ми сьогодні над діленням і множенням багатоцифрових чисел на одноцифрове число і над розв’язуванням задач вивчених видів.
ІV. Актуалізація і корекція знань учнів.
- Щоб налаштуватися на роботу, ми проведемо вправу « Бліцтурнір».
Першим нашим морським гостем сьогодні буде дельфін.
Учені вважають, що це одні із найрозумніших тварин у світі. Дельфіни спілкуються між собою за допомогою спеціальних звукових сигналів(свисту, тьохкання). На жаль, сприймати і розуміти ці сигнали людина не може. Дельфіни піклуються одне про одного, підтримують на поверхні води пораненого побратима, вигодовують своїх малят молоком. Ці добродушні тварини багато разів рятували життя людям, коли вони тонули.
Дельфін приніс нам вправи для усного рахунку і картки для самостійної роботи.
Картки для індивідуальної роботи учнів.
1). Індивідуальна робота з картками.
1. Обчислити з поясненням.
52646 : 7 8235: 3
2. Розв’яжи задачу.
Щоб нагодувати тигра, необхідно 30 кг м’яса, а шлунок вусатого кита вміщує 3 т їжі. У скільки разів більше може з’їсти їжі кит, ніж тигр?
2). Усний рахунок.
Гра « Математичні ланцюжки»
1000-100 240: 10 500+600 60*3 700+ 300 2000-600
:9 *2 :100 :2 : 10 :7
:2 :6 *7 :2 *9 *5
*3 *5 +23 *4 + 100 + 600
+850 *100 :10 -150 -1000 -1000
___________________________________________________________________________
- Молодці! З цим завданням ви справилися успішно. Отже, дельфін стає мешканцем нашого підводного світу.
- Наступним нашим гостем є здогадайтеся хто це.
Цю рибу називають морським півнем за її яскраве забарвлення. На передніх плавниках ця риба має по три відростки. За допомогою них вона може не тільки плавати, але й «ходити» по дну водойми. Вірно, це риба-тригла. Вона принесла нам завдання для математичного диктанту.
3). Математичний диктант.
а). Маса камчатського краба 7 кг. Якою є маса 20 таких крабів? ( 140кг)
б). У кашалота 70 зубів, що на 180 менше, ніж у дельфіна. Скільки зубів у дельфіна? (250).
в). Лев може бігти із швидкістю 72 км /год, що вдвічі більше,ніж швидкість акули.
З якою швидкістю рухається акула? ( 36км/ год)
г).Летюча риба 4 стрибками може подолати відстань 200 метрів. Скількома стрибками
вона подолає відстань500м? (10)
д). Маса новонародженого слоненяти 120 кг. Він на 1880 кг легший від дитинчати
синього кита. Яку масу має новонароджене синє китеня? (2т)
- Молодці, діти, ви успішно впоралися із завданням! Тригла теж стає мешканцем нашого підводного світу.
V. Розвиток математичних знань і вмінь учнів.
1. Розв’язування задач.
- Чи впізнали ви наступного нашого гостя? ( Морська черепаха).
Тривалість життя морської черепахи – 80 років. На сушу вона виходить лише для того,щоб відкласти у прибережний пісок кладку яєць. В одній кладці яєць приблизно від 150 до 200 штук. Одна черепаха робить 3-4 кладки яєць. На жаль, маленькі черепашенята майже всі гинуть від хижаків, виживає приблизно одне черепашеня зі ста новонароджених. Розміром черепахи – від 1м до 2 м, а масою – від 50 до 800 кг.
Черепаха пропонує нам попрацювати над задачами.
2.Складання і розв’язування задачі за таблицею.
Складіть умову задачі за даними таблиці та розв’яжіть її (усно).
Рухомий об’єкт |
Відстань |
Час |
Швидкість |
Дельфін |
90 км/ год |
2 год |
? |
Акула |
120 км/ год |
6 год |
? |
VІ. Фізкультхвилинка.
Назва цієї тварини походить від кількості його щупалець. На кожній ніжці тварини є присоски, за допомогою яких він захоплює здобич та рухається у воді. Це надзвичайно розумні істоти, вони легко піддаються дресируванню. А ще вони можуть змінювати своє забарвлення маскуючись від ворогів на морському дні.
Восьминіг пропонує нам відпочити і провести фізкультхвилинку.
Рибки плавають в водиці,
Рибкам весело гулять.
Хочемо ми з рибками
Разом попірнать.
Раз – крутнулись, повернулись,
Плавничками потрясли.
Вліво, вправо повернулись,
Одне одному всміхнулись.
Рибки хвостиком махнули,
Рибки воду сколихнули
І на дно морське пірнули.
- Отже , він теж стає мешканцем нашого підводного царства.
А ми продовжимо працювати над задачами.
VІІ. Повторення і закріплення знань.
Задача. Акула з а 8 годин пропливає 288 кілометрів. А швидкість дельфіна на 10 км/год більша , ніж швидкість акули. Яку відстань пропливе дельфін за 15 годин?
1). Аналіз задачі.
- Прочитайте умову задачі. Прочитайте запитання задачі.
- З яких частин складається задача?
- Складемо план розв’язування задачі.
- Що нам відомо в задачі? Що нам треба знайти?
- Як знайти швидкість?
- Як знайти час?
- Як знайти відстань?
- Чи можемо ми вже відповісти на запитання задачі? Якою дією?
- Розв’яжіть задачу ІІ способом.( Виразом)
( 288 : 8 + 10 ) * 15 = 46 * 15 = 690 км
Відповідь: 690 км пропливе дельфін за 15 годин.
- Молодці! І з цим завданням ви впоралися успішно. Отже і морська черепаха приєдналася до нашого підводного царства.
- Наступна наша гостя морська зірка. Вона має зіркоподібне тіло. За кольором вони бувають яскраво-червоними, коричневими, блакитними. Ці тварини- хижаки. Живляться вони молюсками, рибами. Якщо зірка втрачає частину променів, рятуючись від ворогів, то згодом вони знову виростають. Отже, морська зірка може вирости з маленького шматочка, що залишився.
Морська красуня пропонує вам виконати геометричне завдання.
Задача 2. Довжина прямокутника 24 метри, а ширина – в 4 рази менша,ніж довжина. Знайти периметр та площу прямокутника.
- Молодці! З цим завданням ви також впоралися . Тож і морська зірка стала мешканкою нашого підводного світу. Це була сьогодні остання наша гостя. Вона нагадує нам про підбиття підсумків уроку.
VІІІ. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам наш урок ?
- Що ми вчилися робити на уроці ?
- Хто з морських мешканців вам сподобався найбільше ?
- Чи хотіли б ви дізнатися про інших морських жителів ?
- Для цього потрібно пам’ятати: якщо ми не берегтимемо природу, то ця краса може зникнути назавжди. Необхідно бережливо ставитися до всього живого, що є на нашій планеті, щоб зберегти її неповторну красу для майбутніх поколінь.
ІX. Домашнє завдання. Знайти цікавий матеріал про підводних жителів. Закінчити завдання на картках.
- Всі ви добре працювали,
Знання міцні здобували.
Тож скажу вам у кінці:
Діти, всі ви – молодці!
2014-2015 н.р. _________________________________________________________Мируха В.В.
Тема : Лічба в межах 20. Попереднє і наступне число.
Додавання і віднімання виду: 16+1, 16-1.
Розв*язування задач опрацьованих видів.
Мета: Продовжувати ознайомлення учнів з числами другого
десятка. Формувати навички лічби в межах 20.
Закріпити вміння і навички додавання і віднімання
в межах 10 шляхом розв*язування прикладів і задач
опрацьованих видів.
Розвивати математичне мовлення, увагу, пам*ять,
логічне мислення учнів.
Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: макети дерев, малюнки Лисички,
Зайчика, Білочки, Їжачка, Сонечка, Вовчика.
Мультимедійна дошка, слайди.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Девіз уроку: Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
На уроці не дрімай ,
Математику вивчай.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Отож, не гаймо час даремно-
Чудова є ідея в мене:
Я пропоную вам, малята,
Сьогодні в лісі побувати.
Згодні? ( Так ).
-У лісі ми будемо знайомитися з природою. Ліс- це не тільки дерева, а тисячі живих організмів: дерева і кущі, трави і гриби, квіти і комахи, птахи і звірі.
Всі вони разом – це і є ліс. А супроводжуватиме нас у лісі казковий гість:
Загадка. В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс , як чорний п*ятачок,
Очі-намистинки. (Їжачок)
Так, вірно , це їжачок-хитрячок.
- Ви про мене говорили
Дуже мило і хвалили.
Ось і я прийшов до вас.
Добрий день вам, перший клас.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-Пригадайте, діти, що належить до живої природи? (Гронування)
(Учні називають живі організми)
Висновок. Усе живе в природі: тварини, люди, рослини, комахи які живуть, ростуть, розмножуються і помирають,- відносяться до живої природи.
Сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого про жителів лісу. Але будьте уважні!
За кожним кущиком може сховатися серйозне завдання.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Ось ми і у лісі. Зустрівся нам на лісовій галявинці Їжачок.
Весело він подорожував рідним краєм і не помітив як наступила зима.
Стало холодно, а Їжачкові давно вже пора спати.Але стежинку до своєї
хатинки знайти було важко. Тому, що ця стежинка незвична, а математична.
Їжачок дізнався, що на сьогоднішньому уроці ми будемо розв*язувати приклади і задачі на знаходження суми і залишку, рахувати вмежах 20,
називати попереднє і наступне число і вирішив звернутися до нас, щоб ми йому допомогли.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
-Тоді часу не гаймо ів дорогу вирушаймо.
1. Усний рахунок.
(Робота із слайдами на мультимедійній дошці.)
2. Гра « Продовж рахунок».
3.Каліграфічна хвилинка.
Їжачок замислився:
5 ялинок, 2 дубочки
Ростуть собі у лісочку
Біля них одна ожина...
Скільки всіх дерев скажи-но ? ( 7 )
Діти записують рядочок 7, промовивши віршик:
-Урок продовжимо. Зупинка.
Каліграфічна в нас хвилинка.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно і пишу.
«Щоб сторінка була гарна –
Цифри напиши старанно !»
4. Допоможіть Білочці відновити натуральний ряд чисел.
( Білочка тікала від лисички і розгубила всі горішки, а горішки чарівні,
з номерками. )
1... 5... 9 8...6...3
-Молодці, діти, швидко допомогли білочці. А тепер вона хоче вас попрохати:
Поводьтеся в лісі тихо
І не койте в ньому лиха.
Ліс не любить пустотливих,
Метушливих і крикливих.
Вітів, прошу, не ламайте
І травинок не займайте
І тоді в казкове диво
Ви потрапите... Щасливо !!!
-Пообіцяємо білочці поводитися в лісі, як вона нас просить ?
Давайте з вами пригадаємо лісові закони:
- Не рвати, не ламати!
- Не смітити, не топтати, не кричати!
От і добре, молодці. Рушаємо далі.
VІ. Фізкультхвилинка.
Туп-туп-туп! Там і тут –
До лісочка діти йдуть.
Не біжать, не кричать,
Лиш ніжками тупотять.
Хто тихесенько іде,
Той ніколи не впаде.
А хто дуже побіжить
Може носика розбить.
Продовжимо нашу казку.
Уже половину лісу пройшов наш
Їжачок-хитрячок, і зустрів Зайчика.
І ніхто того не бачить,
Лиш Їжак кудись тюпачить,
Мало бачив-більше чув,
Насміявся досхочу.
А сміявся тому,що зайчик розповів йому цікаві історії.
-Скільки мишей сова з*їдає за день ? (0, бо вона полює вночі)
-Яка тварина полюбляє малину ? (ведмідь)
-Яку тварину годують лапи (ноги ) ? (Вовк)
-Що взимку робить Їжак? ( Спить )
-Яка тваринка носить на собі свій дім ? (равлик)
VІІ. Робота над задачами.
« Щоб задачі «штурмувати» , треба, звісно, міркувати»
1. Складання задачі за малюнком.
-Відпочили. Тож продовжимо нашу подорож далі.
Задача: Учні першого класу розвісили для птахів ягідки горобини.
На гілочці було 7 ягідок , 2 ягідки снігур з*їв. Скільки ягідок залишилося?
7-2=5 (я.)
В. 5 ягідок.
Задача 2.До однієї годівнички прилетіло 10 синичок, а до другоі годівнички прилетіло 6 синичок. Скільки птахів разом?
10+6=16
В. 16 птахів.
Не стріляй , горобчиків, сину, не стріляй.
Цвірінчать їм хочеться в цей зелений май.
Не стріляй горобчиків та усіх пташок.
Їм радіти хочеться, як і тобі , синок. ( В. Сосюра)
Повеселішав наш їжачок, тому що бачить, що з нами він не пропаде і зуміє добратися до своєї домівки. Побачив їжачок , що ми не залишили його в біді і зрозумів що ми й іншим допоможемо. Тому, що взимку потрібна допомога щей птахам.
--А як ви допомагаєте птахам взимку ?
-Що ж ми можемо пообіцяти наостанок птахам ?
1. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу,
Співають для нас у гаю.
2. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсяк час
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
-Яких птахів називають осілими? Чому?
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з геометричним матеріалом.
Як і в будь-яку казку в нашу теж завітав хитрий звірок:
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться
Як зовуть її ... ( Лисиця )
Лисичка замаскувалася в геометричні фігури. Назвіть їх і покажіть.
-Ось і привели ми їжачка до своєї хатинки. А що ж це за невідома стежинка?
( Виміряйте відрізок. )
ІХ. Підсумок уроку.
Наш їжачок дуже зрадів що він вдома. Він нам щиро дякує за допомогу.
Він вже й дрімати почав. Але спочатку скажіть йому, що вам сподобалося і запам*яталося на уроці.
Всі ви ,дітки, молодці.
Гарно працювали !
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Вчитель: Головатюк Г.М.
Тема: Розв’язування прикладів і задач на застосування таблиці множення і ділення на число 3. Птахи у рідному краї.
Мета: Вправляти учнів у розв’язуванні прикладів і задач на застосування таблиці множення і ділення на число 3, організувати повторення і закріплення таблиць множення числа 3 і ділення на 3; вчити знаходити периметр прямокутника. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички. Формувати знання про перелітних птахів. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Матеріал до уроку: картки для усного рахунку,геометричні фігури; індивідуальні картки; казковий герой Незнайко; малюнки птахів; загадки про птахів, цікаве про птахів.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
Задзвенів шкільний дзвінок.
Починається урок.
II. Оголошення теми і завдань уроку.
Девіз: Міркуємо - швидко!
Відповідаємо - точно!
Рахуємо - правильно!
Пишемо - гарно!
III. Математична розминка. Усні обчислення.
2*9 2*5 18/2 27/3
2*2 2*7 10/2 12/3
3*2 3*7 12/2 9/3
3*5 2*6 14/2 15/3
IV. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з них в Україні 360 видів. (птахи на своїх крилах нам принесли різні завдання)
Загадка. Що за диво, що за птах
Наганяє жабам страх?
На одній нозі дрімає,
На димарі хатку має?
лелека, бусол чорногуз бузько, боцюн гайстер.
Першим із птахів на Україну прилітає лелека. Немає, мабуть, жодного птаха такого популярного і улюбленого у народі, як лелека. Він так здружився з людьми, що здебільшого мостить своє гніздо на дахах будинків, клунь або на деревах у населених пунктах. Гніздо лелеки важить 2 кг. Його вага близько 5 кг 500 г. Життя не перевищує 11 років. Знищують багато мишей, змій. Цим самим приносять велику користь.
Лелека - символ миру, достатку, щастя, добра, материнства.
Математичний диктант № 683
V Після лелек з вирію повертаються шпаки.
Загадка. Першим я приніс весну, Пробудив усе від сну? Заспіваю під вікном Звіть мене усі... (шпаком)
Це невеликий птах, який прилітає до нас ранньою весною. Вага його близько 70 грамів. Вік 19 років. За день він з'їдає не менше 300 різних черв'яків. За літо один птах з'їдає до 10 тисяч небезпечних шкідників. Це дуже корисна пташка.
Для шпаків будують хатинки - шпаківні.
Шпаки можуть копіювати чужі голоси.
Розв’язування прикладів № 684.
Повторити порядок виконання дій
VI Фізкультхвилинка.
VII А хто знає цю пташку?
Жайвір високо літає,
Жайвір найперший весну зустрічає.
В нього високий дзвінкий голосочок,
Ніби то срібний б’є молоточок.
Жайворонки прилітають до нас на кінець березня. Це маленька сіренька пташечка Вага до 50 г. невпинно співаючи, летить він угору, все вище, аж поки не зникне з очей. Його не видно, коли він злітає на висоту 300 метрів, а його пісня чути навіть з висоти 600 м. Це дуже
корисний птах. Він знищує багато шкідливих комах: бурякового довгоносика, клоп-черепашку.
Це справжній благовісник весни в Україні. Він з'являється на наших полях тоді, як сніг ще лежить на горбках і долинах, але весна вже з кожним днем, з кожною годиною перемагає зиму.
Розв’язування задачі № 686
VIII. Загадка. В мене є великий хист:
Я співаю як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
Цей птах прилітає до нас в середині травня. Важить біля 25 грамів.
« Великий маестро ». так називають люди солов'я, дійсно, пісню його не можна сплутати ні з якою іншою. Хто хоч один раз почує солов'їну пісню, не забуде її ніколи.
Робота в парах. З кожного прикладу на множення скласти два приклади на ділення (індивідуальні картки)
IX. Загадка. Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
за вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
Вага пташки до 50г. Вік 9 років. Висота польоту до 4 кілометрів. Ластівка прилітає до нас відносно пізно, коли з'являються перші комахи. Літає пташка дуже швидко, до 120 км/год. Одна сім'я за літо знищує 1млн. шкідників (мух, комарів).
Ластівку ще називають передвісником погоди. Коли має бути дощ, вони літають низько.
В'ють свої гнізда під стріхами хат, під самою стелею в коморі, у господарських приміщеннях, поряд з людськими житлами. Руйнувати гніздо ластівки - великий гріх. «Хто ластівку або її яйце візьме, у
того обличчя вкриється ластовинням» - так матері лякали своїх дітей, щоб вони не турбували ластівок у їх гніздах.
Ластівка - символ родинної злагоди й багатства.
№ 687. Допоможіть Незнайкові.
№ 688. Знайти периметр прямокутника зі сторонами а і в.
X. Загадка.
Хто гнізда свого не має.
Яйця іншим підкладає
Тау лісі в холодку
Все кує «Ку-ку, ку-ку!»
- Діти, коли вперше можна почути кування зозулі? (в травні)
- Що ви знаєте про цю пташку?
Зозуля сама не виводить пташенят. Вона підкидає яйця трясогузкам, мухоловкам. Несе вона 5-7 яєць. Поки знесе 7-ме, то перше пташеня вже літає.
Ви тільки послухайте! Молоде зозуленя з'їдає. За день 18 молодих ящірок, 39 великих зелених коників, 43 капустяних черв'яків, 5 личинок травневого хруща, 50 личинок черв'яка і на закуску велике число мурашиних яєць.
Хороший апетит. Правда ж?
Зозуля дуже швидко росте. Корм дорослої зозулі становлять жуки, метелики. Ніхто з птахів не поїдає волохатих отруйних гусениць, лише зозулі. За 1 годину зозуля з'їдає до 100 волохатих гусениць
Зозулі - корисні птахи. Кажуть у народі, що зозуля літа рахує.
Цікаві задачі:
1. Що важче, 1 кг пір’я чи 1 кг заліза?
2. Троє людей очікували поїзд три години. Скільки часу чекав кожний?
3. Від задуманого числа відняли 5 і дістали 5. Яке число задумано?
Математична вікторина.
Скільки днів триває тиждень?
Скільки кольорів має веселка?
Скільки годин має доба?
Скільки година має хвилин?
Скільки місяців має рік?
Скільки місяців триває кожна пора року?
Скільки букв в українському алфавіті?
Скільки є голосних звуків?
Мама купила три десятки яєць. Скільки штук яєць купила мама?
Які цифри потрібно набрати, щоб викликати допомогу у випадку виникнення пожежі?
XI. Підсумок уроку.
Діти! Я вас закликаю до бережливого ставлення до природи. Пам'ятайте: де б ви не були - у лісі чи полі, у гаю чи парку, не ображайте нікого. Не зривайте квіти, не ламайте гілок з дерев, пташок не чіпайте, не руйнуйте гнізда. Птахи приносять велику користь, знищуючи шкідливих комах. Вони є окрасою наших лісів і садів. Бережіть природу! І пташки, і вся природа віддячать вам за добре ставлення до всього, що нас оточує, добром і міцним здоров'ям.
Оцінювання дитячих відповідей.
XII. Домашнє завдання:
С. 116, № 691, №692. Головатюк Г.М.
2015-2016 н.р. Паламарчук Л.Ф.
Тема уроку: Випадки множення і ділення в межах 1000, які зводяться до табличних. Задачі,які включають збільшення (зменшення числа) в кілька разів. Ліс та його мешканці
Мета: Ознайомити учнів із випадками множення і ділення в межах 1000, які зводяться до табличних, повторити прийоми розв’язування задач на збільшення (зменшення) у кілька разів, розглянути розв’язання нерівностей, розвивати математичне мислення, виховувати інтерес до математики, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: слайди на мультимедійній дошці, приклади для усного рахунку, геометричні фігури для знаходження периметра
Хід уроку
1. Організаційний момент
Девіз уроку:
Незвичайна і цікава
Математика чудова!
Щоб добре все знати
Ми будемо міркувати,
А також рахувати,
Свій розум розвивати!
- Діти, сьогодні ми проведемо з вами урок математики із елементами уроку природознавства.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд №2, додаток Е).
Тема уроку: Випадки множення і ділення в межах 1000, які зводяться до табличних. Розв’язання задач,які включають збільшення (зменшення числа) в кілька разів, дізнаємось багато цікавого про життя лісу та його мешканців, зокрема птахів.
В нас сьогодні незвичайний урок. До нас завітали гості. І ми постараємось гарно попрацювати на уроці. Так? Ми будемо розв’язувати задачі, обчислювати приклади, вирази і поряд з цим дізнаємося багато цікавого про лісових мешканців – птахів.
- Діти, що таке ліс?(відповіді дітей)
- Хто живе в лісі? Що росте?
Отже ліс – це багато дерев, кущів, трави, квіти гриби, мохи, звірі, птахи. Всі разом становлять ліс (слайд №4, додаток Є).
До нас будуть прилітати птахи і приносити завдання для уроку.
ІІІ. Першими до нас завітали перші вісники весни: проліски та шпаки. Вони першими появляються, хоч ще є місцями сніг, а підсніжники підняли голівки й шпаки співають біля своїх шпаківень (слайд №9, додаток Ж).
Запропонували вони нам усний рахунок. Але він незвичайний Він про наших друзів птахів. По черзі читаємо і обчислюємо на мультимедійній дошці(слайд №5, №6, №7 додатки З,И,І)..
1)Синиця з'їдає за добу 20 г комах. Скільки грамів комах вона з'їдає за 3 дні?
2) Два горобчики стрибали і знайшли 14 зерняток. Скільки знайшов 1 горобчик, якщо вони знайшли порівну?
3) Дятел 6 годин підряд поїдає по 8 короїдів щогодини. Скільки знищить шкідників?
4) Зозуля за 1 годину може з'їсти 100 гусениць. Скільки гусениць може з'їсти 5 зозуль за годину?
5) Одна сім'я шпаків в період гніздування знищить за годину 10 гусениць. Скільки гусениць з'їсть за сім годин одна сім'я шпаків?
- Всі ви гарно працювали і побачили, яку велику користь приносять нам птахи. Взимку їм треба допомагати ставити їдальні, підгодовувати, а влітку не знищувати.
2. Зараз в нас буде хвилинка каліграфії.
- Запишемо сьогоднішнє число
20 березня
Класна робота
Цифри 7 і 24
Сядьте правильно, щоб лікті лежали на парті, а ви рівненько і пишемо:
Щоб цифри правильно писати,
Хвилинку каліграфії почати
Цифри пишіть рівненько
Щоб було гарненько.
3.Прилетіли до нас шпаки. Сім’я шпаків знищує за годину 10 гусениць. Шпаки селяться в шпаківнях, які розвішують в садах і лісах. А виготовляють їх школярі, лісники. А у вас є вдома шпаківні? Ви виготовили їм шпаківні? (слайд №7, додаток І)
Вони нам принесли завдання. Щоб обчислити вирази. Виконуємо?
1) 3*10*0+25=25
(5*100-20):3=100
600:20=30
80:10:8=1
2) Знайти добутки:
(2+4)*4=36
(8+7)*3=8*3+7*3=45
3) 24*3=(20+4)*3=20*3+4*3=72
Із завданням шпаків ми справилися.
4. Тут прилетіли до нас дуже цікаві гарні птахи шишкарі темно –червоні з темними крилами і хвостиками. Вони взимку лущать шишки. Їх легко впізнати за великим дзьобом загнутим вниз. Шишкарі птахи, які розмножуються взимку. Пташенята голі, але холоду не бояться. Мати не злітає, а гріє пташенят. А батько приносить їжу (слайд №11, додаток Ї).
Вони пропонують попрацювати з підручником.
1) Розв’язати усно кругові приклади №883(Додаток Д).
2) Розв’язати усно №884.
Молодці, справилися добре із завданням шишкарів.
5. Прилетіла до нас ще дуже гарна пташка, маленька, що в нас зимує, синичка. Вона дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки вона може висіти вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі пальці на ногах. Гострим дзьобиком синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу – комах і личинок. Узимку птахи їдять насіння. Гнізда синичка мостить у дуплах, штучних дуплянках. У гнізді з’являються 8-10 пташенят. Домівку покидають через 15-20 днів після народження (слайд №12, додаток Й).
Синичка принесла нам задачі, які ми маємо розв’язати:
1) Задача №887(усно)
№888
1 корова - 65 г - 1 день
2 корова - ? Г -7 днів
Записати розв’язок:
65*2=130 грам
130*7=910 грам
2) Розв’язати рівняння:
Х * 10 = 800 350 + Х = 100
Молодці! Добре справилися із цим завданням.
6. Хто не знає цих сміливих і розумних пташок. Але люди вирішили, що від цих пташок немає жодної користі, а от тільки шкода велика. Підрахували, що горобець за літо краде з полів пів кілограма зерна. А вигодовуючи пташенят, пара горобців щодня відловлює приблизно чотириста грам шкідників. Щодня горобець з’їдає жуків і гусениць більше, ніж сам важить. Пташенята виводяться два і три рази на сезон (слайд №14, додаток К).
Фізкультхвилинка (Додаток Г)
7. У лісах нашої країни живе одинадцять видів дятлів, які є санітарами лісів, садів. Вони знищують величезну кількість комах, шкідників та личинок. Великий дзьоб є знаряддям для добування їжі. Цих птахів у наших лісах небагато, вони потребують охорони (слайд №13, додаток Л).
Дятлик запропонував нам дії над іменованими числами (Додаток Б, В).
1)1кг – 300г = 700 г; 4м – 10 дм=30 дм; 2 дм -5 см=15 см; 8м - 2 дм =78 дм
2)№886 розв’язати з коментуванням.
8.Дятли будують домівки у деревах з круговим отвором. А він хоче знати, які ви знаєте геометричні фігури, чому вони так називаються?
- чотирикутник, квадрат, трикутник(діти називають геометричні фігури і чому вони так називаються)
- як знайти периметр геометричної фігури?
- знайти периметр трикутника? Квадрата?(показую малюнки геометричних фігур із числовими даними сторін, учні обчислюють периметр)
ІV. Підсумок уроку.
- Наш урок підходить до кінця. Всі ви гарно працювали, правильно обчислювали. Птахи залишилися дуже задоволеними вашими відповідями. (Виставляємо оцінки)
- Що вам найбільше сподобалося на уроці?
- Про що ви дізналися?
Будьте, діти, вірними і щирими до природи, бережіть природу, зокрема пташок.
- Сьогодні ми допоможемо пернатим друзям, а завтра вони допоможуть нам зберегти врожай на полі, в саду, на городі, збережуть ліси, сади і луки
(слайд №16, додаток М).
V.Домашнє завдання №892, №893.
2013-2014 н.р. Паламарчук Л.Ф.
Тема: Письмове множення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Розв’язування задач, що ґрунтуються на алгоритмі множення, та прикладів.
Мета: Ознайомити учнів з письмовим множенням багатоцифрових чисел на одноцифрове, формувати уміння розв’язувати задачі та приклади, сприяти вихованню бережного відношення до природи, та інтерес до математики.
Обладнання: картки для усних обчислень, креслення умови задачі, предметні малюнки, малюнок дівчинки українки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав шкільний дзвінок
Всіх покликав на урок
Всі готові до уроку
Починаємо роботу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- наші дії на уроці математики?
1. Ми рахуємо і разом міркуємо, задачі і приклади дружно розв’язуємо.
- Що ви бажаєте робити на уроці?
- Розв’язувати приклади і задачі
- Навіщо потрібно вивчати математику?
- Математика стає у пригоді повсякчас.
2. Девіз уроку:
Думаємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Рахуємо – точно!
Пишемо – красиво!
Крім гостей на урок до нас ще завітала дівчинка-українка, вона побачить як ви вмієте працювати на уроці математики.
ІІІ. Контроль і закріплення знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Каліграфічна хвилинка.
Зошит правильно кладу,
Ручку правильно тримаю,
Сиджу рівно, не схиляюсь
І писати я стараюсь.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 + - > <.
3. Усні обчислення.
При усному обчисленні ознайомимося з пташиними цікавинками
1) Зозулине яйце важить 3 г, а куряче у 21 раз більше. Якою є вага курячого яйця?(63 г)
2) Шпаки за день приносять у гніздо близько 800 комах. Скільки комах з’їдають пташенята одного гнізда за 5 днів?
3) Найвища пташка – сокіл. Вона пролітає за годину 180 км. Скільки кілометрів подолає за 2 години?
4) Ластівка пролітає 180 км за 2 години. Якою є швидкість ластівки?
Під час усного рахунку показую малюнки даних птахів. Дівчинка-українка задоволена вашими відповідями.
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Повідомлення теми і мети уроку.
1) Підготовча вправа 430
Пояснення усного і письмового обчислення добутку чисел.
2) А тепер прочитайте докладне пояснення множення багатоцифрового числа на одноцифрове №431. ( напр. 2317×4)
Воно подібне до множення трицифрового числа на одноцифрове.
3) Первинне закріплення.
а) виконання № 432 (письмово)
384 |
|
51754 51754 |
|
117154 |
× 6 |
|
× 7 |
|
× 3 |
2304 |
|
362278 |
|
351462 |
|
|
|
|
|
б) виконання №834 з поясненням.
4) Фізкультхвилинка
VІ. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задачі, складанням виразу.
(Розв’язання 925×6+2075×3=11775 ц.)
925 |
|
51754 2075 |
|
5550 |
× 6 |
|
× 3 |
+ |
6225 |
5550 |
|
6225 |
|
11775 |
|
|
|
|
|
2. Розв’язування задачі за схематичним зображенням задачі.
- За поданими виразами пояснити два способи розв’язування задачі.
І. спосіб: 1) 65×5 = 325 (км)
2) 75×5 = 375 (км)
3) 325+375 = 700 (км)
ІІ. спосіб: 1)65+75 = 140 (км)
2)140 × 5 = 700 (км)
- З розв’язанням задач ви справились, дівчинка-українка задоволена вашими відповідями.
VІІ. Підсумок уроку.
- Що складного було на уроці?
- Що вам сподобалось?
- Чого ви навчились?
Розв’язування простих задач.
1) Олень рухався зі швидкістю 15 км/год, а ластівка у 6 разів швидше. З якою швидкістю рухалась ластівка?
2) Заєць біг 2 години зі швидкістю 32 км/год. Яку відстань подолає заєць?
Всі розв’язували приклади та задачі, були активні на уроці і отримають такі оцінки.
VІІІ. Завдання додому №445-446
Додаток. Гра «Влучи у ворота»